53:2-sam's note

53:2-sam's note
.
53:2 Your companion has not strayed, nor has he erred,1(sam)

1-The portion which follows deals with an encounter beyond the common experience of men. The Traditionalist has, naturally, a stock of stories to which he refers here, but which seem to me a distraction from the main point. What Muḥammad personally saw, I do not know. I do not need to know; I know what matters: that it was a true encounter. What men choose to write about it after the fact is of little interest to me, and in no way changes what for me is a key point of this chapter, which is quite the reverse of what the Traditionalist claims for it. The Traditionalist says that the principal subject here is the Angel Gabriel. Frankly, an untrained reading more readily suggests that the subject is God. Since the subject at 53:10 is obviously (and by common consent) God, absent a firm textual marker, one inclines to the view that God is the subject at 53:5-9 also. For me, confirmation of the key lesson of this part of the chapter is found at 53:19-25 which presents the consideration (lit.: seeing) of false gods as a counterpoint to what precedes (i.e. mention of the one true God). Additionally, I would argue that the pan-textual evidence is against the Traditionalist’s reading of an angel here, since it is God who taught the Qur’an (see 55:2; cf. 53:5). Nevertheless, I have resisted the temptation to capitalise the masculine personal pronouns at 53:6-8 and 53:13 and confined my thoughts to the notes.
(Google translate no guarantee:
যে অংশটি অনুসরণ করে তা পুরুষদের সাধারণ অভিজ্ঞতার বাইরে একটি এনকাউন্টারের সাথে সম্পর্কিত। ট্র্যাডিশনালিস্টের কাছে স্বাভাবিকভাবেই গল্পের একটি স্টক রয়েছে যা তিনি এখানে উল্লেখ করেছেন, কিন্তু যা আমার কাছে মূল বিষয় থেকে একটি বিভ্রান্তি বলে মনে হয়। মুহাম্মদ ব্যক্তিগতভাবে কী দেখেছেন, আমি জানি না। আমার জানার দরকার নেই; আমি জানি কি গুরুত্বপূর্ণ: এটি একটি সত্য এনকাউন্টার ছিল। এই ঘটনার পর পুরুষরা যা লিখতে পছন্দ করে তা আমার কাছে খুব কমই আগ্রহের বিষয়, এবং আমার জন্য যা এই অধ্যায়ের মূল বিষয় তা কোনভাবেই পরিবর্তন করে না, যা ঐতিহ্যবাদীরা এর জন্য যা দাবি করে তার সম্পূর্ণ বিপরীত। ঐতিহ্যবাদী বলেছেন যে এখানে প্রধান বিষয় হল অ্যাঞ্জেল গ্যাব্রিয়েল। সত্যি বলতে, একটি অপ্রশিক্ষিত পড়া আরও সহজে পরামর্শ দেয় যে বিষয়টি ঈশ্বর। যেহেতু 53:10-এ বিষয়বস্তু স্পষ্টতই (এবং সাধারণ সম্মতিতে) ঈশ্বর, একটি দৃঢ় পাঠ্য চিহ্নিতকারী অনুপস্থিত, একজন এই দৃষ্টিভঙ্গির দিকে ঝুঁকেছেন যে ঈশ্বরও 53:5-9 এ বিষয়। আমার জন্য, অধ্যায়ের এই অংশের মূল পাঠের নিশ্চিতকরণটি 53:19-25-এ পাওয়া যায় যা মিথ্যা দেবতাদের বিবেচনা (আল.: দেখা) পূর্ববর্তী বিষয়গুলির (অর্থাৎ এক সত্য ঈশ্বরের উল্লেখ) প্রতিবিন্দু হিসাবে উপস্থাপন করে। . উপরন্তু, আমি যুক্তি দিব যে প্যান-টেক্সচুয়াল প্রমাণগুলি ঐতিহ্যবাদীদের দ্বারা এখানে একজন দেবদূতের পাঠের বিরুদ্ধে, যেহেতু এটি ঈশ্বর যিনি কুরআন শিখিয়েছিলেন (55:2; cf. 53:5 দেখুন)। তবুও, আমি 53:6-8 এবং 53:13-এ পুংলিঙ্গের ব্যক্তিগত সর্বনামগুলিকে পুঁজি করার প্রলোভনকে প্রতিরোধ করেছি এবং আমার চিন্তাভাবনাগুলি নোটগুলিতে সীমাবদ্ধ রেখেছি।)

Comments

Popular posts from this blog

Note-36:66

War and Peace

Masjid al Haram: Understand what does it mean by the phrase Masjid al Haram as per Quran.