muslim– muslimūn, etc. — (one) who yields, submits, is submitting.
muslim– muslimūn, etc. — (one) who yields, submits, is submitting. See Notepad XIII.iii.
__________________________________________
XIII.iii-Muslims
2:128, 2:128, 2:132, 2:133, 2:136, 3:52, 3:64, 3:67, 3:80, 3:84, 3:102, 5:111, 6:163, 7:126, 10:72, 10:84, 10:90, 11:14, 12:101,
15:2, 16:89, 16:102, 21:108, 22:78, 27:31, 27:38, 27:42, 27:81, 27:91, 28:53, 29:46, 30:53, 33:35, 33:35, 39:12, 41:33, 43:69,
46:15, 51:36, 66:5, 68:35, 72:14.
The Traditionalist claim that muslimūn as used in the Qur’an bears any correlation with what Muslims means today is disingenuous, manipulative and provably false.
Words evolve new meanings over time. To apply the Traditionalist’s claims for the word muslimūn to its usage in the Qur’an would be like insisting that a particular famous brand of cigarette sporting a famous desert beast is, in fact, a camel.
The word muslimūn means those who have yielded or submitted or surrendered (in most contexts: to God). That is all.
All men of God have been muslim. Ādam was muslim. Nūḥ was muslim. Ibrāhīm was muslim. Mūsā was muslim. ʿĪsā was muslim.
Muḥammad was muslim. The Traditionalist uses this fact to try to slip his religion past the goalposts of the uncritical mind and
into the Qur’anic historical narrative to create the idea that his sectarian understanding is in some way intrinsic to the Qur’an.
Any measure of sustained intellectual effort demonstrates precisely the opposite.
If we are to be satisfied with the argument that Ibrāhīm was in some way a Sunni Muslim (or any other brand of sectarian
Islam) — that he prophetically anticipated the avalanche of extra-scriptural injunctions which would later comprise that religion — we are become no different to the Trinitarian
Christian who works backwards with preconceived values to ascribe meanings to past events which they objectively do not
have, or the Rabbinic Jew for whom the righteousness of God is a function of the Almighty’s commendable good sense and
prescience in correctly anticipating the racial supremacy and inherent specialness of a future race called (much later still) Jews. All such ideas are repudiated by the Qur’an.
This value is rendered literally as submitted throughout.
(Google translate as it done no guarantee:
XIII.iii-মুছলমান
২:১২৮, ২:১২৮, ২:১৩২, ২:১৩৩, ২:১৩৬, ৩:৫২, ৩:৬৪, ৩:৬৭, ৩:৮০, ৩:৮৪, ৩:১০২, ৫:১১১, ৬: ১৬৩, ৭:১২৬, ১০:৭২, ১০:৮৪, ১০:৯০, ১১:১৪, ১২:১০১,
১৫:২, ১৬:৮৯, ১৬:১০২, ২১:১০৮, ২২:৭৮, ২৭:৩১, ২৭:৩৮, ২৭:৪২, ২৭:৮১, ২৭:৯১, ২৮:৫৩, ২৯:৪৬, ৩০: ৫৩, ৩৩:৩৫, ৩৩:৩৫, ৩৯:১২, ৪১:৩৩, ৪৩:৬৯,
৪৬:১৫, ৫১:৩৬, ৬৬:৫, ৬৮:৩৫, ৭২:১৪।
পৰম্পৰাবাদীসকলে দাবী কৰে যে আজিৰ মুছলমানসকলে কোৰআনত ব্যৱহৃত মুছলমানৰ লগত যি অৰ্থৰ সম্পৰ্ক স্থাপন কৰে, সেয়া মিছা, হেতালি খেলা আৰু প্ৰদৰ্শনযোগ্যভাৱে মিছা।
সময়ৰ লগে লগে শব্দৰ নতুন অৰ্থৰ উন্মেষ ঘটে। কোৰআনত মুছলমান শব্দটোৰ ব্যৱহাৰৰ ক্ষেত্ৰত পৰম্পৰাবাদী দাবী প্ৰয়োগ কৰাটো হ’ব যে বিখ্যাত মৰুভূমিৰ প্ৰাণী এটা খেলা চিগাৰেটৰ এটা বিশেষ ব্ৰেণ্ড, আচলতে উট বুলি জোৰ দিয়া হ’ব।
মুছলমান শব্দৰ অৰ্থ হ’ল যিজনে আত্মসমৰ্পণ কৰে বা বশ বা বশৱৰ্তী হয় (বেছিভাগ প্ৰসংগত: ঈশ্বৰৰ ওচৰত)। ইমানেই.
ঈশ্বৰৰ সকলো মানুহ মুছলমান হৈ পৰিছে। আদম আছিল এজন মুছলমান। নোহ এজন মুছলমান আছিল। ইব্ৰাহিম আছিল এজন মুছলমান। মুছা আছিল এজন মুছলমান। যীচু এজন মুছলমান আছিল।
মহম্মদ আছিল এজন মুছলমান। পৰম্পৰাবাদীয়ে এই তথ্য ব্যৱহাৰ কৰি নিজৰ ধৰ্মক অসমালোচনাত্মক মনৰ গ’লপোষ্টৰ ওপৰেৰে ঠেলি দিবলৈ চেষ্টা কৰে আৰু...
কোৰআনৰ ঐতিহাসিক আখ্যানে এনে ধাৰণা সৃষ্টি কৰে যে ইয়াৰ সাম্প্ৰদায়িক বুজাবুজি কোৰআনত কোনো ধৰণে অন্তৰ্নিহিত।
স্থায়ী বৌদ্ধিক প্ৰচেষ্টাৰ যিকোনো পৰিমাপে ইয়াৰ সম্পূৰ্ণ বিপৰীতহে দেখুৱাইছে।
যদি আমি এই যুক্তিৰে সন্তুষ্ট হ’ব পাৰো যে ইব্ৰাহিম কেনেবাকৈ চুন্নী মুছলমান (বা আন কোনো ব্ৰেণ্ডৰ সাম্প্ৰদায়িকতাবাদ) ৷
ইছলাম)—যে তেওঁ ভৱিষ্যদ্বাণীমূলকভাৱে ধৰ্মনিৰপেক্ষ ব্যৱস্থাৰ হিমস্খলনৰ আগজাননী দিছিল যিয়ে পিছলৈ সেই ধৰ্মক সামৰি ল’ব—আমি ত্ৰিত্ববাদীসকলৰ পৰা পৃথক নহয়।
যিসকল খ্ৰীষ্টানে ইচ্ছাকৃতভাৱে নকৰা অতীতৰ পৰিঘটনাসমূহৰ অৰ্থ আৰোপ কৰিবলৈ পূৰ্বধাৰণা মূল্যবোধৰ সৈতে পিছুৱাই কাম কৰে
আছে, বা ৰাব্বি ইহুদী যাৰ বাবে ঈশ্বৰৰ ধাৰ্মিকতা সৰ্বশক্তিমানৰ প্ৰশংসনীয় সদ্ভাৱৰ এক কাৰ্য্য আৰু...
ইহুদীসকলে ভৱিষ্যত জাতি বুলি কোৱা (বহুত পিছলৈও) বৰ্ণবাদী আধিপত্য আৰু অন্তৰ্নিহিত বিশেষত্বৰ সঠিক পূৰ্বাভাস দিয়া। এই সকলোবোৰ ধাৰণা কোৰআনে নাকচ কৰিছে।
এই মানটো আক্ষৰিকভাৱে ৰেণ্ডাৰ কৰা হয় যেনেকৈ জমা দিয়া হৈছে।)
Comments
Post a Comment