19:92-note/ref

19:92-note/ref.

19:92 although it is inconceivable that the Most Gracious should take unto Himself a son!

Note.
The idea that God might have a "son" - either in the real or in the metaphorical sense of this term -would presuppose a degree of innate likeness between "the father" and "the son": but God is in every respect unique, so that "there is nothing like unto Him" (42:11) and "nothing that could be compared with Him" (112:4). Moreover, the concept of "progeny" implies an organic continuation of the progenitor, or of part of him, in another being and, therefore, presupposes a degree of incompleteness before the act of procreation (or incarnation, if the term "sonship" is used metaphorically): and the idea of incompleteness, in whatever sense, negates the very concept of God. But even if the idea of "sonship" is meant to express no more than one of the different "aspects" of the One Deity (as is claimed in the Christian dogma of the "Trinity"), it is described in the Qur'an as blasphemous inasmuch as it amounts to an attempt at defining Him who is "sublimely exalted above anything that men may devise by way of definition" (see last sentence of 6:100)(as).
.
Google translate (No guarantee)
19:92 যদিও পৰম কৃপাময় ব্যক্তিয়ে নিজৰ ওচৰত এজন পুত্ৰ লোৱাটো অকল্পনীয়!

 টোকা 
 ঈশ্বৰৰ এজন "পুত্ৰ" থাকিব পাৰে বুলি ধাৰণাটোৱে - এই শব্দটোৰ বাস্তৱিক বা ৰূপক অৰ্থত - "পিতৃ" আৰু "পুত্ৰ"ৰ মাজত কিছু পৰিমাণে জন্মগত সাদৃশ্যৰ পূৰ্বধাৰণা কৰিব: কিন্তু ঈশ্বৰ সকলো দিশতে অনন্য,  যাতে "তেওঁৰ দৰে একো নাই" (৪২:১১) আৰু "তেওঁৰ লগত তুলনা কৰিব পৰা একোৱেই নাই" (১১২:৪)।  তদুপৰি, "বংশধৰ" ধাৰণাটোৱে পূৰ্বপুৰুষৰ, বা তেওঁৰ এটা অংশৰ আন এটা সত্তাত জৈৱিক ধাৰাবাহিকতাক বুজায় আৰু, সেয়েহে, সন্তান জন্মৰ কাৰ্য্যৰ পূৰ্বে (বা অৱতাৰ, যদি "পুত্ৰত্ব" শব্দটো হয়, তেন্তে কিছু পৰিমাণে অসম্পূৰ্ণতাৰ পূৰ্বধাৰণা কৰে  ৰূপকভাৱে ব্যৱহাৰ কৰা হৈছে): আৰু অসম্পূৰ্ণতাৰ ধাৰণাটোৱে যিয়েই নহওক কিয়, ঈশ্বৰৰ ধাৰণাটোক নস্যাৎ কৰে।  কিন্তু যদিও "পুত্ৰত্ব"ৰ ধাৰণাটোৱে এক দেৱতাৰ বিভিন্ন "দিশ"ৰ এটাতকৈ অধিক প্ৰকাশ নকৰাৰ উদ্দেশ্যে (যেনেকৈ "ত্ৰিত্ব"ৰ খ্ৰীষ্টান ডগমাত দাবী কৰা হৈছে), তথাপিও ইয়াক কোৰআনত বৰ্ণনা কৰা হৈছে  যিমানেই নিন্দামূলক কাৰণ ই তেওঁক সংজ্ঞায়িত কৰাৰ প্ৰয়াসৰ সমান যিজনক "মানুহে সংজ্ঞাৰ দ্বাৰা ৰচনা কৰিব পৰা যিকোনো বস্তুৰ ওপৰত উচ্চভাৱে উচ্চ" (৬:১০০ পদৰ শেষ বাক্য চাওক)।
.....colld.raf..

Comments

Popular posts from this blog

Note-36:66

War and Peace

Masjid al Haram: Understand what does it mean by the phrase Masjid al Haram as per Quran.